*
Support by:
Random pictures
Sorry, you do not have permission to view pictures!
Join Us

ads space

Members
Total Members: 21780
Latest: dambakar
Stats
Total Posts: 116826
Total Topics: 6050
Online Today: 70
Online Ever: 178
(March 28, 2008, 11:27:34 AM)
Users Online
Users: 0
Guests: 42
Total: 42
Official Sponsor


Pages: 1 [2] 3 4 ... 9   Go Down
  Print  
Author Topic: bile brek..stering gegar  (Read 22119 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
anyssafryn
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 2





Ignore User Options
« Reply #10 on: December 29, 2008, 07:14:51 PM »

korng rase...ape sbbnye stering gegar masa brek.die punye gegar cm vibrate controller PS2 tp kuat skit la dr tu.

ooo aku tau psai pa...sbb b4 ni aku penah gak ada masalah ni..bila bw laju mesti bgegar n bila break stereng pun bgegar..then g kedai pomen tu cakap batang apa ntah kat chamber tu bengkok, n disc break dah masuk pasir n kotor...so untuk chamber tu dia betulkan n untuk disc break tu dia cuci...pastu kna la bayar dalam harga rm350 tmasuk tukar 2 tayar yg rosak  laughing4

Logged
[Ali]-Bow[T]hugZ
Registered
Senior
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 461

Agi Idup Agi Ngelaban -=- Land of a Head Hunter




Ignore User Options
« Reply #11 on: December 29, 2008, 07:43:44 PM »

Dan satu lagi... bile break terasa gegar.. kawan kite pernah kene camtu.. die dapat surat daripada perodua minta hantar balik kereta dan tukar sistem break free. ade 2 org dah wat...
Logged

....-= X uR Ride! Xc - 069=-....

Bertatih.. Bertanya, Berlari.. Naik Kepala
Dyn2884
Junior
**

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 81





Ignore User Options
« Reply #12 on: January 21, 2009, 12:44:01 PM »

korng rase...ape sbbnye stering gegar masa brek.die punye gegar cm vibrate controller PS2 tp kuat skit la dr tu.

salam...

viva aku pun ada sikit...

Pertama aku rasa brek pad.. bukan apa, biasanya original brek pad dia keras sikit... dan bila brek semasa laju ada rasa la sedikit...

Kedua mungkin disebabkan oleh rotor disc yang tak berapa elok... hal ini biasanya disebabkan oleh rotor disc yang terkena air semasa dia tgh panas... mungkin sbb hantar kereta kat car wash rotor disc tgh panas dia orang terus tembak air.. dan mungkin jugak kena air semasa kau drive tiba2 hujan lebat...

biasanya kalau gegar semasa tekan brek tak ada kena mengena dgn chamber dan sebagainya.. untuk mengatasi masalah  ni senang jer... pergi skim disc n tukar brek pad yang elok sikit.... kalo bleh cari yang brek pad jenis lembut dan free asbestos... tapi satu perkara yang tak tahan rim cepat kotor kerana habuk brek pad banyak... tapi selesa la bila brek pun tak bergegar...
itulah pengalaman yang aku dapat dan aku belajar dalam menggunakan kereta... hehehe
Logged
reenrene
.:i am me:.
Registered
Active
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 186


.:lalala:.




Ignore User Options
« Reply #13 on: January 21, 2009, 01:08:33 PM »

salam...

viva aku pun ada sikit...

Pertama aku rasa brek pad.. bukan apa, biasanya original brek pad dia keras sikit... dan bila brek semasa laju ada rasa la sedikit...

Kedua mungkin disebabkan oleh rotor disc yang tak berapa elok... hal ini biasanya disebabkan oleh rotor disc yang terkena air semasa dia tgh panas... mungkin sbb hantar kereta kat car wash rotor disc tgh panas dia orang terus tembak air.. dan mungkin jugak kena air semasa kau drive tiba2 hujan lebat...

biasanya kalau gegar semasa tekan brek tak ada kena mengena dgn chamber dan sebagainya.. untuk mengatasi masalah  ni senang jer... pergi skim disc n tukar brek pad yang elok sikit.... kalo bleh cari yang brek pad jenis lembut dan free asbestos... tapi satu perkara yang tak tahan rim cepat kotor kerana habuk brek pad banyak... tapi selesa la bila brek pun tak bergegar...
itulah pengalaman yang aku dapat dan aku belajar dalam menggunakan kereta... hehehe
hehe..
ya btul..!!

semuanya sudah terjawab --> break yg kat keta cik reen la..

sblm ni mmg gegar bila break..byk gak la komen yg dapat dr member2..terutama komen pedas dr MJK  laughing4

bulan lps..tukar break pad..siyes beb..tiada gegar lg dah..
x phm tul..nape perodua kuarkan break pad cenggitu..
dr mula pakai gegar bila break..
apa masalah tah break pad lama tu..
klu nk kata buat ballancing+alignment..byk kali buat dah..


jawapan muktamat utk keta cik reen --> tukar break pad.. laughing4
Logged

.:i love my cat:.
Hasz
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 16





Ignore User Options
« Reply #14 on: January 21, 2009, 04:03:31 PM »

hMm..
aku nye kes pn cmni..
kdg2 siap ade bunyik..ktik ktik..huk2
apsal ek?

break pad tuh bp kos nyE?  huh
Logged
fad89
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 2





Ignore User Options
« Reply #15 on: January 22, 2009, 04:11:14 PM »

biase rotor problem utk myvi and viva..bile brek,stering gegar..mase lepas beli dulu pun benda same jadi kt saya..lepas gi complain kt perodua ss2,diorg tukar disc rotor baru..under warranty,so diorg tukar free..katenya design failure rotor..common problem..
Logged
TIMUN BESAR
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 2





Ignore User Options
« Reply #16 on: January 22, 2009, 11:31:45 PM »

salam...buat aligment saje sama tyre balancing shocked rolleyeshttp://
Logged
Dyn2884
Junior
**

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 81





Ignore User Options
« Reply #17 on: January 23, 2009, 12:09:25 PM »

salam...buat aligment saje sama tyre balancing shocked rolleyeshttp://

BIASANYA KALO BUAT ALIGNMENT AN BALANCING TAK BLEH SELESAIKAN MASALAH TU TIMUN... disini aku bagi beberapa tips tentang alignment, balancing n chamber..

Pertama...
biasanya kalo alignment yng problem menyebabkan stereng senget, atau rasa  tak syok semasa mengambil selekoh.. satu lagi mungkin tayar viva kita dimakan jalan samada dibahagian luar atau dalam.. Alignment utk viva hanya kat tayar depan jer.. belakang tak bleh alignment..

Kedua....
sekirannya balancing tak betul viva kita akan bergegar apabila kita speed.. kadang2 lepas kita balancing pun masih bergegar.. biasanya selepas kita masukkan sport rim.. kalu terjadi mcm ni terpaksa la kita buat speed balancing atau juga di panggil on wheel balancing.. itu pun kena cari kedai yang betul2 bleh buat. kalo tak buang duit saja jer.

Ketiga...
chamber biasanya perlu dibuat selepas kita tukar spring untuk kita rendahkan viva yang cun ni.. kalu chamber dah lari dan tak dibuat semula boleh menyebabkan tayar viva kita makan sebelah samada dibahagian dalam atau luar sahaja.. (ini pun untuk tayar depan jer, tayar belakang viva tak guna chamber)...

BIASANYA AKU BUAT ALIGNMENT KAT BATU CAVES... AKU DAH BIASA KAT SITU DAN AKU PUAS HATI.. WPUN AKU DOK PUTRAJAYA AKU MASIH G BUAT ALIGNMENT KAT SITU...
Logged
vivalarock
Registered
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 10

let's RoCk!!!




Ignore User Options
« Reply #18 on: January 23, 2009, 02:35:18 PM »

kete aku penah jd cam tu...
 disk gelong la.....
  g p2 claim waranty....
 insyaallah tiada lg gegaran...
hehehe
Logged
muhammad
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 28





Ignore User Options
« Reply #19 on: January 28, 2009, 11:55:09 AM »

biase rotor problem utk myvi and viva..bile brek,stering gegar..mase lepas beli dulu pun benda same jadi kt saya..lepas gi complain kt perodua ss2,diorg tukar disc rotor baru..under warranty,so diorg tukar free..katenya design failure rotor..common problem..

aku pun de prblem gegar, bila brek rasa gegar kat pedal brek n bunyi tuk tuk, rimas jgak dibuatnye.
« Last Edit: February 03, 2009, 03:44:21 PM by muhammad » Logged
Pages: 1 [2] 3 4 ... 9   Go Up
  Print  
 
Jump to:  

*
Google
Last 5 Shouts:
December 02, 2015, 12:10:06 AM
Hai nak tanye ni, mcm mane nak bg rim tak jejak dgn body, saya baru tukar rim 15 guna tayar 165,50,15 . Mcm mane tanak bg jejak selain guna adjustable. Nak loward kan dia tapi tak jejak
December 02, 2015, 12:09:48 AM
Hai nak tanye ni, mcm mane nak bg rim tak jejak dgn body, saya baru tukar rim 15 guna tayar 165,50,15 . Mcm mane tanak bg jejak selain guna adjustable. Nak loward kan dia tapi tak jejak
November 03, 2015, 12:52:19 PM
display radio viva aku dah x keluar. tapi radio leh guna macam biasa. pening sikit la nak tukar chanel. boleh tolong???
October 22, 2015, 12:16:04 PM
nk tukar timing belt biasanya tukar timing belt set (belt,tensioner bearing,oil seal atas bwh) & water pump.minyak itam tu side recommendation je
October 22, 2015, 12:13:37 PM
lampu belakang avy n/a bleh pnp ke kat viva elite?ada gap x?
Most recent post
CNC Files
CNC Artisan offers high quality DXF files that cut ready designs for cnc machines. We also offer custom works, we offer variety ...

lampu break ke3
assalam..sy ader lg beberapa prob yg mgkin tuan2 bleh bg cadangan utk sy buat...1)lampu break ke3 xberfungsi...dah pegi kedai..k...

oilsil bocor
assalam...mohon pendapat tuan2...klu oilsil bocor,brape rege nk repair n bpe lame bleh siap...ada cadangan tempat repair yg berb...

Re: TAIL LAMP AVY N/A
Quote from: xoullyrogerz_678 on October 22, 2015, 12:57:56 PMSalam otai bro2 sekalian..sy nk tnya lampu belakang avy n/a bleh pn...

Viva 850EX rim standard dari kilang
Saya mencari satu rim (terpakai) yg dipasang dari kilang (rim warna hitam) untuk Viva 850ex.Dimana boleh saya beli dan berapa ha...

Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2013, Simple Machines |TinyPortal v0.9.8 © Bloc Page created in 0.111 seconds with 31 queries.